sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Tähdet, tähdet... ja uusi musiikki

Facebookissa kommentoin Tähdet, tähdet -musiikkikisaa, ja kuinkas ollakaan keskustelu kääntyi Euroviisuihin. Pohdiskelua tosiaan...

Tähdet, tähdet lähti tänäkin sunnuntaina vauhdilla liikkeelle. Nyt homman avasi Jari Sillanpää afroperuukissa ja kireissä kultahousuissa vetämässä vanhan ajan diskohittiä... Sunnyyyy... Jep.
Se oli hulvatonta!

Mä niin tykkään Tähdet, tähdet -ohjelmasta, ihan hillittömiä versioita ja ihan jotain muuta, mitä nää artistit normaalisti esittää. Diskoa, oopperaa, kaikenlaista mikä ei kuulu artistien "omaan" kategoriaan. Ihana katsoa miten tosissaan kaikki heittäytyvät mukaan, niin laulun kuin muunkin - pukeutuminen, esiintyminen, eläytyminen, tanssi, kaiken kanssa. 

Tän pohdinnan keskelle pomppasi keskusteluun mukaan kaverini Mikko, joka kommentoi: "Aattele jos näistä joku lähtisi viisuihin". Ja minähän ajattelin, sitä samaa mitä olen ajatellut tässä jokusen vuoden ajan.

Nimittäin UMK, Uuden Musiikin Kilpailu.


"Aattele jos näistä joku lähtisi viisuihin"


Lähtisikin! Tosin ei Diandran ois pitänyt lähteä viime vuonna, kun yrittämässä oli, vaan just Kristan... Se oli niin loistavaa! Ei Diandra huono ollut, olisi loistava edustaja Suomelle kyllä. Mutta siis tulevaisuudessa... Kuka tahansa näistä Tähdet,tähdet -artisteista vetäisi upeasti ja saisi olla iloinen Suomen edustuksesta, tuloksesta huolimatta. Tulos, sijoitus viisuissahan ei kerro onko viisu ja esitys hyvä ja suosittu. Kertoo vaan mikä maa on paras hommaamaan pisteitä, ja vähän naapurimaistakin. Mutta Suomi vaan vetää jotain UMK-linjaa, joku soittanut vähän jossain kellarin nurkassa niin eikun viisuihin. Ihan soma tämänkin vuoden edustaja, Softengine on, ei sillä, pidän pojista ja kappalestaan. Mutta mä kaipaan sitä kunnon viisukarsintameininkiä, jossa tunnetut artistit kisasivat paikasta ja karsintojen seuraaminen oli jo Isompaa Viihdettä. Oon niin kateellinen Ruotsille Melodifestivalenista!!! Niin ja Allsång på Skansenista (eikä nyt tulla huutelemaan Tammerkosken sillalla -ohjelmasta). Meillekin isoa ja komeaa musiikkiviihdekamaa telkkariin hei!! 

No, sentään on jotain, nämä hauskat kilpailuohjelmat. Joitain ne ärsyttävät suuresti, mä tykkään. Katson kaikki tämmöiset, Tähdet tähdet on hyvä, Vain Elämää pitää aina katsoa... Mutta tunnustan, että UMK-formaatti puuduttaa mun aivot, enkä edes kauheasti seurannut sitä tänä(kään) vuonna. Ainoastaan viime vuonna olen katsonut suuren osan jaksoista, kun oltiin itse viisuihin lähdössä, piti seurata tietysti Suomen valintaa. En yhtään aliarvioi UMK-kilpailijoita, hienoja artisteja, bändejä, kiinnostavia uusia esiintyjiä, joista osaa olen seurannut vielä kisan jälkeenkin.

Mutta.

Antakaa mulle iso, mahtava, mahtipontinen, säkenöivä viisukarsinta, jossa nähdään myös kuuluisia artisteja. Karsinta, joka itsessään on jo suurta musiikkiviihdettä.

Kiitos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Juries, may I have your votes, please...